Gyenesdiási és környékbeli termelők finomságait is meg lehetett kóstolni a Darnay Pince rendezvénypajtájában. A különféle magokkal vagy csokoládéval ízesített mézek nagy népszerűségnek örvendtek, de a vendégek szívesen kóstolgatták a várvölgyi sajtokat is. Szánti József életének már kiskora óta része a sajtkészítés.
„Mikor gyerekek voltunk, akkor is volt már sajtkészítés a családban. Mivel a másik munkahelyemet nem folytattam tovább, ezért úgy gondoltam, hogy megpróbáljuk. Családi hagyományként belevágtunk ebbe, és nagyon jól sikerült, mert nagyon jó minőségűek a sajtok, és van rá igény.” - mondta Szánti József, sajtkészítő.
A program célja az volt, hogy a szakemberek népszerűsítsék a helyben készült termékeket. Felhívták a figyelmet arra is, fontos, hogy a mennyiséggel szemben a minőség kerüljön előtérbe. Éppen ezért ezek e termékek egy másfajta vásárlási kultúrát is maguk után vonnak. A fogyasztóknak ugyanis előre kell gondolkodniuk, hiszen ezek a termékek korlátozott számban és sok esetben szezonálisan elérhetők.
„Én azt gondolom, hogy ezt az egészet mi most tanuljuk. Igazából ennek nem volt megfelelő kultúrája, nem volt megfelelő fejlődési szakasza, hirtelen belekerültünk, most tanuljuk. Mi magunk is tanuljuk itt a Darnayban, hogy mit hogyan tudunk szerepeltetni. Nagyon jól szerepel a hentes, a pék, a sajtos, ezek meg tudnak már jelenni. Meg tudnak jelenni abban a megfogalmazásban, hogy a vendég fele tudjuk közvetíteni azt, hogy itt helyi termékekről van szó. Amit meg kellett tanulnunk, az pedig az volt, hogy ezt, mint mennyiséget kell kezelnünk. Tehát nem úgy van az, hogy bemegyek a boltba és leveszem a polcról, hanem itt szólni kell előre.” - emelte ki Somogyi Zoltán "Max" gasztroblogger, a program egyik szervezője.
A helyi termékek népszerűsítése nem csak a lakosság, hanem a Gyenesdiásra érkező vendégek körében is fontos. Ebben nagy segítséget nyújtanak a szállásadók, hiszen az ide érkezők sok esetben az ő ajánlásaik alapján tájékozódnak. A Gyenesdiási Turisztikai Iroda ezért fontosnak tartotta, hogy a helyi termékek bemutatójára a település szobakiadóit is meginvitálja. A program kiemelt célja, hogy a termelők minél jobban bekerüljenek a köztudatba.
„Keresik egyre inkább, viszont nagyon nehezen találják őket meg. A kistermelők viszonylag keveset tudnak fordítani marketing illetve reklámozási költségekre. Ebben próbál nekik segíteni az egyesület, hogy a kollegáinkkal, szakmai felkészültségüket kihasználva próbáljunk rendezvényeket létrehozni, illetve összehozni a termelőket a keresletükkel.” - tájékoztatott Szalóky Szilvia, a Gyenesdiási Turisztikai Egyesület elnöke.
A turisztikai egyesület egész évben szervez programokat, ahol a helyi és környékbeli termelőkkel találkozhatnak az érdeklődők. A szakemberek felhívták a figyelmet arra is, hogy a helyi termékek vásárlásával saját településük fejlődéséhez is hozzájárulnak.
Regman Karola - Keszthelyi TV