Kata, a makrancos hölgy, egy gazdag kereskedő idősebbik lánya, akinek modora tűrhetetlen, és durva beszédétől minden férfi megriad, így nem sok reménye van arra, hogy férjet találjon. Húga viszont csak akkor léphet frigyre, ha nővére már elkelt. A szelíd Bianca udvarlói kerítenek hát egy elszánt férfiút, Petruchiót, aki vállalkozik Kata megszelídítésére. Azt, hogy a mű négyszáz év alatt töretlen sikerű, mi sem bizonyítja jobban, mint a belőle készült opera, a több mint negyven filmváltozat, vagy a Kiss Me, Kate, azaz Csókolj meg, Katám! című musical. „Kultúráktól függetlenül északon, délen, keleten, nyugaton ez a probléma mindig felvetődik, hogy vannak olyan nők az életünkben –vagy közelebb, vagy kicsit távolabb tőlünk– akik talán egy kicsit megfeledkeznek arról, hogy ők nők, és inkább úgy viselkednek, mint a tankok, és a környezetüket terrorizálják. Talán ezért is a legsikeresebb a Shakespeare-vígjáték, mert igazán kíváncsiak az emberek arra, hogy egy igazán komolyan makrancos hölgyet hogyan lehet megszelídíteni.” – mondja Koscsisák András színész.
Petruchio feleségül veszi az éles eszű és éles nyelvű Katát. Úgy manipulálja, hogy végül megszelídül, és aláveti magát férje akaratának. A makrancos hölgy egy olyan vígjáték, melynek központi témái a hatalmi és a két nem közti csatározásra épülnek. A darab nem csak az Erzsébet-kori, hanem a mai családon belüli feszültségekről is élethű képet ad. És ugyanígy nemcsak a nők Shakespeare korában betöltött társadalmi helyzetének egyfajta paródiája, hanem a velük való bánásmódnak is ábrázolása. A párkapcsolatok húzd meg, ereszd meg mozgatórugója évszázadokon átível. „Itt egy férfiről és egy nőről van szó a szó nemes értelmében is, egyszerű értelmében is, ha lehet ezt így megfogalmazni. És ez is mindig örök érvényű lesz, hogy mitől fogok én engedni a másiknak, mi az a pont, amitől ő majd engedni fog nekem, mi az a játékszabály, amit mi lefektetünk a közös életünkre, ugye? És szerintem ez egy örök munka megtalálni a párkapcsolatban a közös szabályrendszert.” – vélekedik Pap Lívia címszereplő.
Jövő februárban a felnőtt bérletesek Szabó Magda drámáját, Az őzet nézhetik meg a budapesti Rózsavölgyi Szalon előadásában, az ifjúsági sorozat pedig a veszprémi Pannon Várszínház A Pál utcai fiúk című zenés játékával folytatódik.
Kalapos István – Keszthelyi Televízió
A makrancos hölgy című vígjátékról bővebb összeállítással jelentkezik a január 2-i Szignatúra című kulturális magazin.