A felület a nagy sebességgel közlekedő autókon végzett méréseket teszi majd lehetővé. Ehhez a kanyarokat 47 fokos dőlésszögben kell kialakítani, hogy az autók lassítás nélkül tudjanak haladni.
„Fölmegy a falra, és akkor ott szépen 250-el körbe-körbe. Ennek a felületnek a kialakításához speciális eszköz kell, ez látható itt mögöttem, ebből itt Európában egy darab van. Le tudja követni a pálya ívét, a geometriáját betápláltuk a számítógépbe, és maga állítja egyébként" - magyarázta Palkovics László, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető-igazgatója.
A 4600 méteres pálya betonozását és aszfaltozását a meredek szakaszokon csak ezzel, az úgynevezett híd finisherrel csinálják. Német szakemberek dolgoznak vele Zalaegerszegen. Európában az összes oválpályát ezzel a harminc éve folyamatosan fejlesztés alatt álló monstrummal építették meg. Az északi és déli kanyar összesen csaknem három kilométer hosszú.
Vigh László országgyűlési képviselő: „Ez azt jelenti, hogy a két végén mintegy másfél kilométeres kanyar található. Olyan speciális tesztek lesznek itt elvégezve, amelyeket Közép-Európában máshol nem lehet megcsinálni. Ez a legmodernebb lesz, amit most építünk. Az ide jövő cégek kérték ennek a lehetőségét, és ezért szeretnénk megvalósítani."
Az oválpálya szerepe, hogy korlátlan ideig tudjanak gyorsan menni rajta, ami a különböző stabilitásvizsgálatok mellett a motor tesztelése szempontjából is fontos.
Hamar Zoltán, az AVL ZalaZONE ügyvezetője: „Nagyon sokszor a jármű motorjának, sebességváltójának a maximális terhelési tesztelésére is szolgál. Nagy sebességnél lehet csak olyan terhelést elérni, ahol maximális teljesítménnyel üzemel a motor, amely a motort, a sebességváltót és az egész hajtásláncot is igénybe veszi."
Ezzel a csúcstechnológiájú géppel először építenek Magyarországon. A híd finisher kutatási témaként is szolgál az építőmérnök hallgatóknak. A befektetők várhatóan jövőre már birtokba vehetik ezt a szakaszt is.
Hársfalvi Ákos - Keszthelyi TV
forrás: Zalaegerszegi TV