880 lóerő, 30 perces határtalan száguldás – így hirdette magát 2019 nyarán a Siófoknál megjelent hyperjet. A 90 kilométer/óra sebességre is képes, dízelmotoros jármű nagy hullámokat kavart a közvéleményben. A Nők a Balatonért Egyesület az elektromos jetskik után ismét felemelte szavát. Szerintük a hyperjet elviselhetetlenül zajos, a nagy sebesség és a nagy hullámok balesetveszélyesek. A dízelmotor szennyezi a vizet, fölkavarja az iszapot, menekülnek a halak és a madarak.
Szauer Rózsa, a ANBE elnöke: „Én azt gondolom, hogy itt megint az van, hogy egyének gazdasági haszna – mert nyilván azt remélnek tőle – az felülírja mondjuk a közérdekeket, mert hiszen egy nyári napon több tízezer pihen, strandol mondjuk egy siófoki partszakaszon és az mindenkinek zavaró. Tehát e mögött van egy nagy támogatottság arra vonatkozóan, hogy ezt ne engedélyezzék, ne legyen engedélyezve.”
A NABE célja, hogy módosítsák a vízi közlekedésről törvényt, ami egyértelművé teszi, hogy nincs helye a különböző gyors járműveknek. Petíciójukban úgy fogalmaznak: tegyék egyértelművé, hogy a tavon a nagy sebesség tilos. Azt is kérik, hogy a megoldás ne sebességkorlátozó táblák kihelyezése legyen, mert ez a törvényszegésre hajlamosakra csak kevéssé hat. Mondja ki a törvény, hogy csak korlátozott sebességet lehetővé tevő motorokat lehet a balatoni csónakokra és hajókra fölszerelni. A sebességkorlát meghatározásához ajánlják a balatoni nagy kirándulóhajók sebességét.
Televíziónk megkereste a hyperjet üzemeltetőjét. Koller Tibor azt mondta, a hirbalaton.hu-nak adott januári nyilatkozatában teljes körűen megválaszolta a hajóval kapcsolatos kérdéseket. Ebben megerősíti, hogy nem kért és nem is kapott engedélyt a hajó üzemeltetésére, mert a jogszabályok szerint erre nincs is szükség. Koller Tibor úgy fogalmaz, hogy a gyorshajók nyújtotta élmény növekvő népszerűségét látva határozott úgy, hogy egy ilyen hajót hoz a Balatonra. Az üzemeltető nem gondolta, hogy ennyi támadás fogja érni a hyperjetet, de azt sem, hogy ekkora sikere lesz az érdeklődők körében.A környezeti terhelés kapcsán azt nyilatkozta, hogy a hajó a Balatonon használt motorok között a legújabbnak és a legkörnyezetkímélőbbnek számít. Hozzáteszi: nagy hullámokat meg legfeljebb a híre vert, mert maga a hajó vízsugár-meghajtású, vagyis szinte a víz fölött megy, és kifejezetten elenyésző a hullámkeltő hatása.Koller Tibor azt tervezi, hogy 2020 nyarán tovább üzemel a hyperjet a Balatonon. A Nők a Balatonért Egyesület március 3-án tette közzé online petícióját, azóta 1033 aláírást regisztráltak.
Hársfalvi Ákos - Keszthelyi TV