Egyre népszerűbbek vidéken is az e-rollerek. Az elektromos járművek nem csak a környezetkímélés miatt hasznosok, hanem azért is, mert rövidebb távon gyorsabban el tud jutni az ember az úti céljához és közben sportol is a rollerező. Vannak olyanok, akik csak most fedezték fel ennek a járgánynak az előnyeit, mások viszont már több hónapja tulajdonosai ezeknek.
„Napi használatban van nálam a roller. Miért szeretem? Mert mindenhova odaérsz 5 percen belül. Városban igazából nincs távolság és sokkal gyorsabban ott vagy, mint autóval. Mert mire beülsz a kocsiba, kiállsz, elmész, addig a rollerre felpattansz és ott is vagy sitty-sutty.” - mondta el Farkas Gergő.
Az elektromos rollerekre azonban még nem vonatkoznak közlekedési szabályok. Nem tudni, hogy mennyivel lehet velük menni, kell-e bukósisakot viselni, haladhatnak-e járdán, kell-e viselniük fényvisszaverő ruhadarabot. A rollerbalesetek megelőzésére már kidolgozták a közlekedési javaslatot. A módosítás célja, hogy a megelőzzék a halálos baleseteket.
„Vannak olyan e-rollerek, amelyeknek a végsebessége 25 km/h-ban van maximálva. Nyugat-Európában ezt úgy szabályozzák, hogy ezek gyakorlatilag kerékpárral egyenértékűek. Ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk. Azok a rollerek, amelyek ennél nagyobb végsebességre is képesek, azok pedig már más kategóriába esnek. Ezeket érdemes lenne tisztázni a magyar közben is.” - ismertette Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős államtitkár.
A kerékpárosok között is még mindig akadnak olyanok, akik nem tudják a rájuk vonatkozó közlekedési szabályokat. Az egyik leggyakoribb szabályszegés, hogy a járdákon bicikliznek, pedig ez tilos. Másrészről probléma az, hogy a kerékpárosok a gyalogátkelőhelyeknél nem szállnak le a járművekről, hanem áthajtanak rajtuk.
„Csak akkor vagyunk gyalogosok, hogyha leszállunk a kerékpárról és áttoljuk. Így kellene a gyalogátkelőhelyen kerékpárral átmenni. Illetve tilos kerékpárral állatot vezetni, motorral húzatni magunkat, elengedett kormánnyal kerékpározni. Mobiltelefont sem használunk kerékpáron, mivel hogy úgy szól a jogszabály, hogy járművezetés közben mobiltelefon használata tilos és a kerékpár ugye járműnek minősül.” - hívta fel a figyelmet Dongó Norbert baleset-megelőzési előadó.
A rendőrség felhívja a figyelmet a láthatóság fontosságára. Az évszaknak megfelelően korábban sötétedik, az autósok pedig nehezebben vehetik észre a két keréken közlekedőket. A balesetek megelőzése miatt mindenkor ajánlott fényvisszaverő ruhadarab viselete.
Lendvai Bianka - Keszthelyi TV