A Szent Mihály kápolna hazánk egyetlen halászkápolnája. A Vonyarcvashegy és Balatongyörök határában elterülő festői környezetbe egy ipari, vagy más néven szolgálati kikötőt tervez a vízügy. A domb közvetlen szomszédságában egy 400 és 1300 tonna közötti hajók kikötésére alkalmas létesítményt akarnak építeni, továbbá kőlerakót és az ahhoz szükséges útszélesítést is tartalmaznak az előzetes tervek.
„Teljesen egyértelműen elutasítjuk és mindenféle formájában nem szeretnénk, hogy ez itt legyen” - Vonyarcvashegy polgármestere, Pali Róbert határozottan elutasítja a tervezett kikötőt. A témában másodjára tartottak lakossági fórumot. A javarészt nyugodt hangnemben zajló eseményen sokan utasították el, hogy bármilyen kikötő épüljön a Szent Mihály kápolna környezetében.
„10 ezer ember az aláírásával azt mondta, hogy nem szeretne itt kikötőt” - fogalmazott felszólalásában Kiss László.
Több helyszínt is megvizsgáltak, de csak ezt tartják alkalmasnak – állítja a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője. Csonki István azt mondta, összeszedték azokat a problémákat, amiket meg kell oldani a tavon, ezekre kívánnak megoldást nyújtani a létesítménnyel.
„Tény az hogy a Balaton-parton nincs olyan kőberakó, ahol a fejlesztési feladatokat el lehet látni, nem csak a fejlesztést, a fenntartást sem. Pálköve megszűnt és fejlesztések, fenntartások mennek. Kiderült az tavaly augusztusban, hogy kotorni kell ismét a Balatont, tehát ennek megfelelő hajóflottát ki kell alakítani és ennek megfelelő kikötőket. Ehhez megfelelő zagytereket kell kialakítani” - mondta etelvíziónknak Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője.
A vízügy munkatársai és a jelenlévők is egyet értettek abban, hogy a kotrást el kell végezni. Ez különösen fontos a tavaly nyáron tapasztalt algainvázió után.A fórumon felszólalók kételkednek abban, hogy a nyugati medence kotrásához itt is kell létesíteni az ezt elvégző hajóknak, uszályoknak kikötőt.
„Nem hiszem, hogy bármelyik polgárt zavarná az, hogy bármelyik kotróhajó, vagy annak az uszálya, vagy a vontatóhajója az őszi időszakban valamelyik meglévő kikötőben lenne állomásoztatva” - vélekedett Fekete György.
Fodor Márk, a Zala Megyei Közgyűlés képviselője javasolta a szakembereknek, hogy vizygálják meg a kikötő fenékpusztai elhelyezésének lehetőségét. Horváth Lajos, a Szent Mihály-hegy Védő és Vendégváró Egyesület elnöke elmondta, megengedhetetlen, hogy egy ilyen szakrális hely mellé kikötő épüljön. „Úgy éreztem, hogy ezen a mai fórumon megértette a tervezőkkel és a vízügyi szakemberekkel, hogy itt nem lenne jó helyen ez a kikötő, mindenkinek az volt a véleménye, hogy máshova kéne elhelyezni” - fogalmazott a szervezet elnöke.
Manninger Jenő elmondta, a kőberakás miatt tervezett útszélesítést nem szabad elvégezni, sőt inkább korlátozni kéne az autóforgalmat a vasút alatti részen. A térség országgyűlési képviselője – ahogy korábban is – most a létesítmény ellen van.
„Ezt egyértelműen el kell utasítani, mert ezt a tájat meg kell védeni nyilvánvalóan az ilyen nagyobb beavatkozásoktól. A másik kérdés, a kőberakóról már volt szó, az igazgató úr azt mondta, el lehet tekinteni tőle. Én is azt gondolom, hogy az a jó, ha eltekintünk tőle” - szólalt fel a fórumon a politikus.
A vízügy munkatársaitól elhangzott, hogy a tervek nem véglegesek. A lakosság véleményét figyelembe veszik és az átdolgozás után újabb fórumot fognak tartani. Az eseményen továbbá elhangzott, hogy akár népszavazásig viszik az ügyet a lakosok, hogy semmilyen kikötő ne épüljön az említett területen.
Hársfalvi Ákos - Keszthelyi TV