Az országok fővárosait tanulják a gyerekek. A munkában számítógépes alkalmazás segíti őket. A fiatalok nagy lelkesedéssel dolgoznak, egymást is segítik a kvízkérdések megfejtésében. A Gémprogram alapvetése, hogy mindent lehet játékosítani. A fiatalok ugyanazon a tanagyagon mennek végig, mint a hagyományos iskolában tanuló társaik. A módszerek azonban egészen mások.
„Reggelente ugyanúgy mindig társasjátékozással kezdjük a napot, utána van egy közös olvasás, de előtt még egy közös reggeli, egy tízórai. Ezután pedig tanulni szoktunk olyan fél 12-ig, addig szoktunk tanulni, utána pedig lemegyünk az udvarra játszani. Utána meghozzák az ebédet, vagy hozzuk mi az ebédet magunknak, tehát nem menzáról kapjuk.” - mondta az egyik diák, Kőhalmi Regő.
Bagolyköpetet vizsgálnak a gyerekek. A fiatalok megpróbálják kitalálni, hogy mit ehetett a madár. Később a maradványokat letisztítják és összeállítják belőle a csontvázat. A diákok a zalaszántói iskolába vannak beíratva, de magántanulók. Az intézményben csak a vizsgáikat kell letenniük. A fiatalok különböző projekteket is készítenek egy-egy témához kapcsolódóan. Minden gyereknek megvan a kedvenc elfoglaltsága.
„Az a kedvenc programom, amikor lemegyünk közösen a Nagymezőre, és ott tanulunk természetet.” - tette hozzá egy másik diák, Kőhalmi Szilas.
A Gémprogramban különböző korú gyerekek tanulnak. A csoportban fontos az olvasás, az élethosszig tartó tanulás megszerettetése, a különböző készségek és a személyiség fejlesztése is. Az ismeretátadás kísérletekkel, a való életből vett példákkal történik. Nagy hangsúlyt kap az önálló tanulás és problémamegoldás is. Tematikus programheteket is szerveznek, ahol a fiatalok mélyebben is elmerülhetnek egy-egy témában.
„Sokkal családiasabb a légkör, egyenként oda tudunk figyelni a gyerekekre. Tudunk alkalmazkodni az éppen aktuális kérdéseikhez, az aktuális életkori sajátosságaikhoz vagy az évszakoknak megfelelő évköri elemekhez tudunk kapcsolódni. Sokkal elmélyültebben tudnak foglalkozni egy-egy témával. Inkább játékosan próbálunk mindent megközelíteni, amit csak lehet. Természetesen teljesítjük a Nemzeti Alaptantervnek az elvárásait minden félévkor a vizsgákon.” - tájékoztatott Schlakker Eszter, a Gémprogram tanítója.
A tanulócsoport nagyon sok időt tölt külső helyszíneken is. A Balaton-part, a Nagymező, a múzeumok és a könyvtár is állandó helyszíne az oktatásnak.
Regman Karola - Keszthelyi TV