A kutatások azt mutatják, hogy a munkáltatók elsősorban a kommunikációs készségekre, a kritikus gondolkodásra és a munkatervezés hatékonyságára fókuszálnak akkor, amikor munkavállalókat keresnek. Ezeknek a készségeknek a fejlesztését célozta meg az a projekt, amelyben a Premontrei iskola diákjai is részt vettek. A fiatalok egy éven át dolgoztak csapatban egy működő vállalkozással közösen.
„Olyan alkalmazásokkal dolgoztunk, melyek nem részei a tanmenetnek, de a későbbiekben nagyon jól tudjuk őket hasznosítani a szakmánk részét képezhetik a későbbiekben. Illetve nagyon hasznos volt, hogy csapatban tudtunk dolgozni, segíthettük egymást, alkalmazkodhattunk egymáshoz Egy nagyon jó élmény volt számunkra.” - mondta a Premontrei Szakgimnázium és Technikum egyik diákja, Bankó Ádám.
A projekt célja, hogy közelítse a szakképzést a munkaerőpiaci elvárásokhoz, illetve erősítse a kapcsolatot a vállalkozók és az oktatás között. A Premontrei még 2021-ben, az előző igazgató, Balogh Csaba ideje alatt csatlakozott a programhoz. Az elmúlt három évben az oktatók is számos képzésen vettek részt annak érdekében, hogy a lehető legszéleskörűbben fejlesszék a diákok képességeit. Mindemellett a szakmai vizsgára való felkészülést is segíti, hiszen ott is egy projektmunkát kell elkészíteni.
„Számos soft skillüket fejlesztettük a projekt arra. Tehát gondolok arra, hogy tudjunk határidőket betartani, tudjunk csapatmunkában dolgozni, és mindemellett ugye szakmai ismereteket is szereztek, hiszen informatika tagozatos gyerekekről van szó, akik tízedikesek voltak, amikor a projekt indult, most már tizenegyedikesek. A programozási ismereteiket fejlesztettük a projekt során. Tehát két aspektusa van a projektnek. Egyrészt a szakmai ismeretek fejlesztése, másrészt a szakmai ismeretek mellett olyan készségek elsajátítása, amik a való életben, a munkavállalásuk során nagyon hasznosan fognak jönni nekik.” - tájékoztatott Gradwohl Ágnes, a Premontrei Szakgimnázium és Technikum igazgatója.
A konferencián elhangzott, ma már az élethosszig tartó tanulás elengedhetetlen a boldoguláshoz, hiszen olyan gyorsan változik a világ, hogy a megszerzett ismeretek könnyen elavulnak. Erre jó lehetőséget adnak a mikroképzések, ahol olyan tananyagot sajátíthatnak el a diákok, amely nem a tanterv része, viszont felkészíti a fiatalokat a jövő munkaerőpiacára. Ezek olyan tanulási eredmény alapú képzések, amelyek a tanuló valós tudására építenek.
„A tanárok és a cég együtt terveznek egy projektet, mondjuk például a precíziós gazdálkodás még nincs olyan mélységben benne a tantervben, ahogyan ma már használják, tehát vannak új eszközök. Ha van nyitott cég, ha van olyan cég, aki nyitott erre az együttműködésre, akkor az iskola tanárai és a cég megterveznek egy projektet a diákoknak, és a diákok egy felfedező projektmódszerrel meg tudnak ismerkedni azokkal az eszközökkel, amiről ugyan nem tanultak, de a munkaerőpiacon már ott van.” - emelte ki Hartyányi Mária, az ITStudy Hungary Oktatóközpont igazgatója.
A Premontrei mellett egy kertészeti technikum, egy németországi és egy olaszországi iskola is részt vett a projektben. Az érdeklődők mindannyiuk munkáját megismerhették a konferencián.
Regman Karola - Keszthelyi TV