A koronavírus-járvány komoly kihívások elé állította a borászokat is. A számos korlátozó intézkedés leginkább a kisebb pincészeteket sújtotta, akik számára a közvetlen értékesítés és a rendezvényeken való megjelenés jelenti a legfőbb bevételi forrást. Az elmúlt hónapokban elmaradtak a programok és borkóstolókat sem tudtak tartani a pincészetek. Többen próbálkoztak az online tér adta lehetőségekkel, ez azonban inkább az értékesítést segítette. A szőlészetekben ugyanakkor a munka nem állt le, az ültetvényekben dolgozni kell, ez is jelentős költséget ró a gazdákra, miközben a bevételek csökkennek.
„Voltak olyan esetek, ahol ellehetetlenedett a dolog mint például a szállodáknak, éttermeknek, vendéglátóhelyeknek való értékesítésünk. A pincei értékesítésünk szerencsére nagyban nem csökkent. A nagyobb összejöveteleket, borkóstolókat próbáltuk mi is megoldani online keretek között. Erre igazából egyszer került csak sor nálunk. Ehhez természetesen szükség volt egy olyan csapatra, akik szintén alkalmazkodtak ehhez a helyzethez és közösen meg tudtuk így oldani ezt a borkóstolót.” - tájékoztatott Romsics Bence, borász.
A járványhelyzetben a borászokat és szőlősgazdákat számos intézkedéssel segíti a Magyar Kormány és a szakmai szervezetek. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa létrehozott egy kampányt Palackposta 2020 címmel, amely az online termelői borértékesítést népszerűsíti. A “Nem kell kimenned! Borod a borászatból jön” szlogennel futó Palackposta 2020 kampánnyal törekszenek arra, hogy ösztönözzék a fogyasztókat, hogy közvetlenül a hazai termelőktől rendeljenek bort, akik továbbra is a legjobb minőségről gondoskodnak és házhoz is szállítják a rendelt tételeket. Mindemellett számos más kedvezményt is kaptak a borászok.
„Egyrészt elértük azt, hogy a szőlőtermelők és a borászatok a munkavállalók után járulékmentességet kaptak ugyanúgy mint korábban a vendéglátóipar. Ez egészen június végéig tart ez a mentesség. Ezenkívül még mezőgazdasági termelőkként a Széchenyi hitelhez is kedvezményes körülmények között tudnak hozzájutni. Illetve a támogatásoknak a kifizetési ütemét is gyorsította a kormányzat.” - emelte ki Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti tanácsának titkára.
A szakemberek úgy vélik, a járványnak pozitív hozadéka is volt az ágazatban. Az borászoknak ugyanis az online értékesítéssel párhuzamosan lehetőségük volt felépíteni egy fogyasztói adatbázist, mindemellett pedig létrehoztak egy marketingstratégiát is, amellyel el tudták érni a piacot. Az értékesítés visszaesése mellett azonban a szeszélyes időjárással is meg kell birkózniuk a gazdáknak. Sok szőlészet megúszta a tavaszi fagykárokat, a rendkívüli szárazság miatt azonban a borászoknak öntözni kell, hiszen a fiatal tőkéknek jelentős vízmennyiségre van szükségük.
Regman Karola - Keszthelyi TV