A vitorlássport téli változata szintén a szél erejét használja ki a haladásra, csak ehhez kellő vastagságú és felületű jég kell. A jégvitorlások többnyire egyszemélyesek, a korcsolyák háromszögben helyezkednek el, melyeket hidak kötnek össze, a vezető pedig a testben helyezkedik el. Már csaknem egy hónapja láthatóak a jégvitorlások a keszthelyi jégen. Sok korcsolyázó megcsodálja a kecses és gyors sporteszközöket.
„Tetszenek, elég extrém sportnak tűnik, nem szívesen próbálnám ki, hátha leesek róla és valami komolyabb baleset ér.” - vélekedett az arra korcsolyázó Gábor Lénárd.
A sebesség miatt bizony extrém sportnak tekinthető, hiszen ezek a jégvitorlások akár 80 km/h sebesség felett is hasíthatják a jeget, de léteznek ennél korszerűbb, gyorsabb példányok is, amik akár 120 km/h-val is repeszthetnek. Ezek a vitorlások a Keszthelyi Yacht Klubból származnak, kettő az egyesület, a többi magánszemély tulajdona. Régi tagok építették a hajótesteket, a vitorlát és a rudazatot Takács Péter és testvére újította fel. Az elmúlt években sajnos kevés lehetőségük volt ennek a sportágnak az űzésére.
„Az idei év az kárpótol mindenért, mert már lassan egy hónapja tudunk vitorlázni, főleg, ha fúj a szél, mint most is. Ezeket a hajókat, ami a háttérben is látszik, DN-nek nevezik. A nevét azt a Detroit News újságtól kapta, mert ők írták ki pályázatban 1937-ben ezeknek a hajóknak a megtervezését. A lényege az, hogy egy könnyű, otthon is elkészíthető jégvitorlás tervezése volt, ami a szél sebességének három-ötszörösét tudja.” - mondta el a KYC tagja.
A Balatonon már a XIX. században is jégvitorláztak, de sportszerűen csak a múlt század 50-es éveiben terjedtek el a jégvitorlások. Ekkor jelentős versenyeket rendeztek két személyes jégvitorlások részére. Az említett DN típusú jégvitorlások a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején kezdtek elterjedni Magyarországon.
Jellemzően azok jégvitorláznak, akik a szezonban klasszikus vitorlással szelik a hullámokat. Takács Péter már régóta hódol ennek a sportnak, úgy véli, könnyebb a technikája, mint a klasszikus vitorlázásnak.
„Alapjába adott egy hajótest, amibe be kell ülni és kormányozni kell, a vitorla kezelése sem olyan bonyolult, mint az igazi vitorlás hajóknál. A kezdeti tempót meg kell adni a hajónak és utána lényegében behúzott vitorlával a tempóra ügyelve csak kormányozni kell és menni, ez se megy széllel szemben csak cikkcakkban, mint a normál vitorlás hajók, de nagyon élvezetes és szerintem egyszerűbb.” - vélekedik a rutinos jégvitorlázó.
Bérelni ezeket a vitorlásokat nem lehet, ha valaki el akarja kezdeni ezt a sportágat, egy ismerős vitorlása, vagy saját eszköz szükséges. Érdemes előre gondolkodni, hiszen átmenetileg növekedni fog a hőmérséklet és bizonytalan, meddig lesz sportolásra alkalmas a Balaton jege.
Hársfalvi Ákos - Keszthelyi TV