Keszthelyen a Helka futott ki a kikötőből. Az idén 131 éves hajó évek óta a Balaton-parti városban teljesít szolgálatot. A sétahajózás népszerű a helyiek és a turisták körében is. Már az első nap négy időpontban indultak el a járművek, az egy órás programon járatonként 25-30-an hajókáztak.
„Tarnaméráról jöttünk, és tudtuk, hogy ma indul a hajózás. A gyerekekkel mindig, ha itt vagyunk a Balatonon, akkor ki szoktunk jönni hajókázni.” - mondta egy utas, Fejős Gábor.
Az utasokat a szeles idő sem tántorította el a hajózástól. Néhányan a fedélzetre is kimerészkedtek fotózkodni. A BAHART az elmúlt években kiemelt szerepet szánt a flottafejlesztésnek. Nem csak új hajókat építenek, hanem a régieket is felújítják. A Helka belső terét tavaly, a 130 éves jubileumra modernizálták.
„Jó a hajókirándulás, remek. Volt egy kis italozás is lent, az alsó részen, meg vagyunk elégedve. Három évvel ezelőtt voltam itt, sok a változás. Látom, építik a Helikon Szállót, utak, minden le van kövezve. Jól érezzük magunkat.” - tette hozzá egy másik utas, Tóth Rudolf.
A Helkát 1891-ben tették vízre. A Balaton egyik legrégebbi hajóját 1945-ben süllyesztették el a németek. Többszöri átépítése ellenére is megőrizte 19. századi külsejét. Legnagyobb hossza 35 méter, legnagyobb szélessége 5 méter. Befogadóképessége 120 fő. Keszthelyen nem csak a hajózás élménye, hanem a Helka történelme is csábítja az utasokat.
„Ez a nagyon szép nosztalgiahajó már 8 éve itt van Keszthelyen. A Keszthelyi-öbölben tesz másfél óránként egy körutat. Nagyon szép a táj, eljutunk a Szent Mihály-kápolnáig, itt fordulunk. Érdemes sétahajózni ezzel a szép sétahajóval.” - tájékoztatott a Helka parancsnoka, Pliha János.
A 2022-es balatoni hajózási szezont Balatonfüreden nyitották meg. A Szent Miklós zászlóshajón elhangzott, 2021-ben 650 ezer ember utazott a BAHART járataival. Jól teljesített a cég kikötő- és vízépítő ágazata is, ezért idén csaknem 1 milliárd forintot tudnak fejlesztésekre fordítani.
„A fejlesztések egyik csoportja érinti a hajókat és a kikötőket. Mára egy egységes hajóparkot tudtunk megvalósítani. Utaskomfortban, arculatban azt gondolom, hogy a BAHART hajói valóban különlegesek és egységesek. Dolgozunk azon is, hogy ez a hajópark bővüljön. Kettő komp és kettő darab katamaránnak folyik az építése, melyek, ha minden jól megy, még az idei évben a Balatonra tudnak kerülni, majd végszerelés után a flotta részét képezni.” - emelte ki Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója.
A BAHART-nál tovább folytatódik a meglévő hajók környezetvédelmi korszerűsítése. Zajlik a személyhajó- és kompkikötők felújításának tervezése. Egyszerűsödött a honlap és májustól online jegyvásárlás is lesz. A hajózás történelmi múltja is rendkívül gazdag a Balatonon.
„A Főnix gályát a Festetics család építette. A mai napig a valaha létezett legnagyobb vitorláshajó, ami működött a Balatonon. Tehát hozzátartozik Keszthely és környékének életéhez a hajózás is, de nem csak a nagy hajók, hanem itt elsősorban a vitorlázás, és mindenfajta kisebb hajó, ami rendkívül kedvelt.” - tette hozzá Manninger Jenő, a térség országgyűlési képviselője.
Az előszezonban hétvégente indulnak sétahajók a keszthelyi kikötőből. A főszezontól már menetrend szerinti járatokkal is lehet közlekedni, és bulihajó is lesz.
Regman Karola - Keszthelyi TV