Szerdán érkeztek az autósok Keszthelyre. Sorra foglalták el helyüket a Rolls Royce-ok, Bentleyk, Chryslerek a hotel parkolójában. A közös bennük, hogy mindegyiket 1920 és 1975 között gyártották. Különlegesség egy I. világháború előtti, 14.500 köbcentis American LaFrance tűzoltóautó, melyet egy aukción szerzett be tulajdonosa. 70 kilométeres végsebességével teljesítik vele a kihívást.
A verseny egyetlen magyar résztvevője Kiss István, aki kettős állampolgárként él Angliában. Barátjával neveztek a túrára egy 95 éves Rolls Royce Phantom II-essel. Úgy nyilatkoztak, nem könnyű a táv, de nem bánták meg, hogy elindultak.
„Mindenki itt bolond. Egy normális nem csinálná ezt. Sátorba alszunk. Homok, por, olaj a kezünkön, minden. De nehéz. De élvezet. Mindenki élvezi igazán.”
Kalandos úton, 12 országon át közlekednek a résztvevők. Május 17-én indultak. A Kínai Nagyfaltól Kazahsztánon és Grúzián át értek Törökországba, majd Bulgáriába. Sok próbatétel áll a sofőrök és navigátoraik elé. Többen akadtak el a sivatagban, volt, akinek a motorja is kigyulladt, másnak a kereke szakadt le. Olyan versenyző is van, akinek használhatatlanná vált a járműve, ezért egy másikat szerzett be, hogy azzal folytassa útját. 54 nemzetközi csapat indult el. Van, aki szerint egy életfelfogást megváltoztató kihívást teljesít.
„Egy magas életkort értem el, ez egy születésnapi ajándék magamnak. Sokan azt mondták, hogy oh, tudod, a te korodban már óvatosnak kell lenni. Erre kérdeztem, hogy tessék? Szerintem ebben a korban kell olyan őrültségeket csinálnunk, amiket korábban sosem tettünk meg. Ez egy őrültség, de erősnek érzed magad a levezetett 15.000 km után. Én vagyok az egyedüli női sofőr a csapatban.” - osztotta meg Sabine Notz Catsiapis versenyző.
Minden egyes megállónál, így Keszthelyen is először a járművek szerelése volt az elsődleges. Ezt követhette a pihenő. A Peking to Paris kihívást 1907-ben hirdették meg először, melynek eredeti célja az volt, hogy bebizonyítsa, az autó képes bárhová eljutni. A mára már túraversennyé vált eseményt 2019-ben élesztették újjá. Keszthely az egyetlen magyarországi megálló volt.
„Azért választottuk Keszthelyt, hogy itt legyen egy állomás, mert egy nagyon szép hotel a Sirius, ahonnan egy jó kilátás van a tóra. Van mögöttünk néhány nagyon hosszú nap, úgyhogy szerettük volna, ha késő délutánra befejezhetjük ezt a távot, hogy a sofőrök tudjanak pihenni, át tudják vizsgálni az autókat, és persze élvezhessék a helyi kultúrát.” - fogalmazott Andy Pullman a verseny egyik szervezője.
Az autósokat csütörtökön reggel indították el a következő távra, ebben a helyi testület tagjai is közreműködtek. A versenyzők Ausztria felé vették az irányt. A cél, hogy vasárnapra mindenki Párizsba érjen. A túra nem az átlagemberek hóbortja, egy autó nevezési díja 69 ezer font, ami több mint 32,5 millió forint.
Lendvai Bianka - Keszthelyi TV