A Mesezene módszer a 21. századi gyereknek az olvasástanítása. Az élménypedagógia gyökerű rendszer segítségével óvodások esetében olvasást készítenek elő, iskolában pedig a betűtanulást kísérik. A módszert 10 éve adták át a szakmának a megalkotói.
Ványi Ágnes, a módszer kidolgozója: „Nagyon régóta érezzük azt, hogy ezen az informatikai világon nevelkedő gyermek nem úgy tanul olvasni, vagy nem úgy kellene, hogy tanuljon olvasni, ahogyan eddig ezt tettük. A Mesezene módszerrel gyakorlatilag azt érjük el, hogy a gyereket bebugyoláljuk a saját érzelmeibe. Egy nagyon izgalmas, nagyon kalandos világot teremtünk köré és ebben az izgalmas, kalandos világban gyakorlatilag önkéntelen tanulási folyamat eredményeként fog olvasni.”
A módszer megalkotói úgy mondják, hogy szórakoktatnak. Reziben iskola- és óvodapedagógusoknak is játékos formában tartottak felkészítő tanfolyamot. A pedagógusok szerint óriási előnye ennek a módszernek, hogy a mesén keresztül építi fel az egész betűtanítást szeptembertől a tanév végéig.
Sarkadi Barbara, a Vonyarcvashegyi Eötvös Károly Általános Iskola tanítőnője: „Egy nagyon kedves kolléganőm ajánlotta ezt a tanfolyamot. Először tavaly nyáron vettem részt ezen a tanfolyamon, nagyon megszerettem és egy évet már végig tanítottam ezzel a módszerrel. Óriási siker volt, nagyon élveztem én magam is és a gyerekek is. Most szeretném elvégezni az óvodás modult, hogy ha legközelebb első osztályom lesz, akkor velük az előkészítőt végig tudjam csinálni.”
Az egész tanévet felölelő mesezene módszer alapja a mese, ennek segítségével szűrik ki a pedagógiai célokat. Ennek folytatásai a zenei akciók, amik jobban ráhangolják a gyerekeket az olvasás elsajátítására.
„A zene az egy kontextusból, természetből fakadó jelenség. Tehát nem igazán érdemes úgy neki látni, hogy most pedig elkezdünk énekelni, mert énekóra van, hanem meg kell teremteni azt a kontextust, amiből ez természetszerűleg fakad, hogy most van egy esemény, amit el akarunk játszani, meg akarunk jeleníteni. Ezért ragadunk meg valamilyen hangszert, vagy kezdünk el kvázi énekelni, hangot képezni és az sokkal természetesebben hangolja rá a gyerekeket a zenélés tevékenységére, mint hogy ha azt mondanánk, hogy most énekelni kell, mert énekóra van” - mondta el Szűcs Antal Mór, a módszer kidolgozója.
A kétnapos rezi felkészítő tanfolyamon 25 iskola- és óvodapedagógus vett részt. Ők szeptembertől már alkalmazhatják a Mesezene módszert. A rendszert a segítő pedagógia keretében logopédusok, fejlesztő- és gyógypedagógusok is alkalmazhatják. A szakemberek szerint olyan gyerekeknél is használható a Mesezene, akiknek a nyelvi-, vagy olvasási képességeik elmaradnak a tipikus gyerekekhez képest.
Hársfalvi Ákos - Keszthelyi TV