Az üveg mögé leggyakrabban a megfeszített Krisztus szenvedését örökítették meg, ezen belül hangsúlyosan ábrázolták a kínzatás eszközeit. E fő típus mellett a vallási élet közösségi színtereit, például. templombelsőt vagy oltárt mutató jeleneteket készítettek.
„Egy szentélyt, egy apszist, egy oltárt szemléltet a rácsodálkozó közönséggel. Például ez a legdrágább darabunk, az igazság, hogy akitől ezt megszereztem, azóta könyörög, hogy adjam vissza, visszavásárolja, akár még rá is fizetne. De én ezt már nem adom ki a kezemből, mert ő bezárná a szobájába, itt meg azért látja több ezer ember, éveken keresztül úgyhogy” - mondja Túri Török Tibor, magángyűjtő, kezében egy díszes türelemüveggel.
A Nyugat-Európában a XVI. század óta kedvelt szobadíszek kompozícióit apró darabokból rakták össze, először az üvegen kívül, majd ha mindent rendben találtak, szétszedték és drótkampó segítségével egyesével beengedték a palackba. Összeállítás után, amikor minden a helyére került, akkor helyezték az üveg szájára a dugót, hogy kivehetetlen legyen – írta le Gyanó Szilvia néprajzkutató a kiállítás kísérőszövegében.Török Tibor egyedülálló gyűjteménnyel rendelkezik. Tizenegy türelemüvege van, még a Balatoni Múzeum is csak három darabbal rendelkezik ezekből a tárgyakból.
„Véletlenül alakult és ahogy jártam a vásárokat és különböző aukciókat, kiállításokat - tudtam szert tenni először egy, kettő, három darabra és a végén, amikor már ilyen szép kis gyűjtemény (fél tucatnyi) összejött, akkor már kimondottan ráizzítottam a dologra és végül is húsz évnek a munkája ez a tizenegy darab üveg” - nyilatkozta a múzeumtulajdonos.
A Nyitott Balaton programsorozatban meghirdetett szakrális hétvégére kerültek a panoptikumba az üvegek. Itt láthatóak többek közt a magyarországi rendek és felekezeteknek a szertartási és hétköznapi öltözékei is. A szakrális hétvége lezárult, a türelemüvegek újra a Giccsmúzeumba láthatóak.
Hársfalvi Ákos - Keszthelyi TV