2021 elején kezdték el építeni a Helikon Kastélymúzeum hintórestaurátorai az egyedülálló kocsiszekeret. A munka nehezét az adta, hogy egy korhű rajz után kellett kidolgozniuk a méreteket. A kocsiépítés az Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István javaslata volt.
„Ez egy csodálatos hely, csodálatos város Keszthely, csodálatos a Festeticsek fellegvára, ezt kell, hogy mondjam. Csodálatos, hogy az ország és a város megőrzi ezt a hagyományt, ezt a tradíciót és én úgy éreztem, hogy egy 1/1-es makettre van szükség. Talán a látogatók sokkal meg fogják ismerni az egész országból, világból idelátogatók a kocsinak a történetét. Hisz ezt a négykerekű szerkezetet a világ szinte összes nyelvén kocsinak hívják.”
A Helikon Kastélymúzeum büszke szakemberei tudására. Az átadón köszönetet mondtak Varga Zoltánnak, Takács Ferencnek és Kollár Imrének a remekműért.
„Ebben a házban valamivel több, mint 70 darab különböző lóvontatású hintó, kocsi, szekér, illetve szán található. És évek óta abban a nagyon jó helyzetben vagyunk, hogy olyan szakembereink vannak, akiknek ha valahol találunk egy nagyon rossz állapotban levő, korabeli hintót vagy szekeret velük fel tudjuk ezeket restauráltatni. És valóban, ha valaki megtekinti a Hintómúzeum kiállítását, akkor azt láthatja, hogy itt minden gyönyörű, minden eredeti, minden úgy néz ki, ahogy ki kell néznie.” - osztotta meg Pálinkás Róbert igazgató.
Keszthely számára a kultúra ápolása kiemelkedően fontos. A város is örömmel fogadta, hogy itt található az ország egyetlen korhű kocsija.
„Keszthelynek mindig is nagyon fontos volt az, hogy megfelelő módon ápolja és őrizze a múltat. Hiszen akkor tudunk érdemi jövőt tervezni és előkészíteni, hogyha tudjuk, hogy honnan jövünk és mi a célunk.” - véleményezte Nagy Bálint polgármester.
Dr. Palkovics László úgy fogalmazott, a korabeli mesterek innovációja szükséges volt ahhoz, hogy Magyarország komolyan jelenhessen meg a járművek területén.
„A magyar járművekkel kapcsolatos tudásinnováció az itt kezdődött és jutottunk el odáig, hogy ma Magyarországon a járműipar a legmeghatározóbb iparág. A teljes éves kibocsátása az megfelel a GDP 25%-ának. És ami fontos, hogy Magyarország nem csak gyárt, hanem olyan kutatásfejlesztéssel is foglalkozik, ami valóban a világszínvonalat jelenti.”
Információink szerint Kocs községnek is készül egy hasonló szekér. valószínűleg a Zala Zone-on próbálhatják ki a járműveket. Hamarosan elkészül a tesztpálya, mellyel Zala megye a világ járműiparának egyik meghatározó helyévé is válik.
Lendvai Bianka - Keszthelyi TV